Några bilder från en Interrailresa

Det här är några bilder med text som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från augusti 2017.

Resor Hem


Orange tåg

black
Regionaltåget från Latour-de-Carol vid spansk-franska gränsen i Pyrenéerna har ankommit Barcelona-Sants, som är Barcelonas "centralstation", och ska strax fortsätta till L'Hospitalet de Llobregat.

Tåget går på "Rodalies de Catalunya" linje R3. Rodalies de Catalunya är regional- och pendeltågssystemet i Katalonien/kring Barcelona, men just R3 når långt utanför Barcelonas storstadsområde och upp i bergen. Den autonoma regionen står för trafiken, som körs av statliga Renfe Operadora på entreprenad, medan banan ägs och förvaltas av statliga Adif (spanska "banverket"). Ungefär som lokal- och regional järnvägstrafik i Sverige alltså.

Tåget består av en RENFE serie 447 motorvagn, en trevagagnsenhet med sth 120 km/h byggd mellan 1993 och 2001. Det är normalt spanskt bredspår, 1668 mm (Iberisk spårvidd) och 3 kV DC elektrifiering.


Gult tåg

black
Ett par vandrare på söndagsutflykt väntar på tåget mot Villefranche, som just ankommer till den lilla hållplatsen Planès i franska Pyrenéerna.

"Gula tåget" mellan Villefranche och Latour-de-Carol är smalspårigt, 1000 mm spårvidd, och elektrifierat med strömskena, 850 V likström. Banan ligger lite avsides, men en tur kan rekommenderas!


En liten station med banhall

black
Tåget från Toulouse-Matabiau har just ankommit till Aurillac i södra Frankrike, och Tkl utväxlar tjänstesamtal med föraren. Även denna lilla landsortsstation har en banhall över spåren!

black
Järnvägsstationen från gatusidan. Aurillac (28 000 inv) är Frankrikes kallaste stad, främst för att den ligger 600 m.ö.h. Denna söndag bytte jag tåg här, och det var en timme mellan tågen lagom vid lunchtid. Staden var ytterst söndagsdöd, men tvärsöver gatan från stationen låg en restaurang som var öppen och serverade en god lunch! Naturligtvis talades inget annat än franska...

black
Tåget till Neussargues, som jag fortsatte med, visade sig beså av samma X 72500 motorvagn som jag ankommit med.


Slott och koja

black
Bilder från tåg utan öppningsbara fönster blir sällan bra, och det grå vädret denna dag hjälpte inte direkt till. Men det varierade och kuperade landskapet som passerade förbi utanför fönstret var vackert, ett och annat slott for också förbi.


På post!

black
Tkl står redo på plattformen och inväntar det ankommande tåget vid den lilla järnvägsknuten Saint-Germain-des-Fossés en knapp mil norr om Vichy i centrala Frankrike.


Orange spårvagn

black
En spårvagn på linje 16 i Turin (Torino) har stannat vid hållplats Vittorio Veneto, på en sidogata till torget med samma namn. Det ståtliga torget ligger alldeles bakom portiken som vagnen nyss kört igenom. Vagnen tillhör den andra serien av 2800 vagnar, dessa byggdes 1982 genom att två vagnar från 30-talet sattes ihop till en sexaxlig ledvagn. Första serien 2800 vagnar byggdes ihop på motsvarande sätt redan i slutet på 50-talet, och moderniserades på 80-talet.

Tyska Wikipedia vet mer om spårvägen i Turin
Spårkarta

black
Såhär ser en sådan vagn ut inuti.


Stationspizzerian

black
Det är i alla fall nära till tåget om man slår sig ned stationspizzerian i Brienz... "Luzern - Interlaken Express", det vill säga smalspåriga Zentralbahns
IR tåg från Luzern till Interlaken Ost, inväntar tågmöte.


Resor Hem Upp