Bilder från Turkiet

Det här är några bilder med text från en längre resa i Turkiet och vidare som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen". Först från tunnelbanan i Ankara och sedan från tågresan österut. Någon reseberättelse blev det dock aldrig. Bilderna är från april 2015 och texterna från 2019.

Hem Resor


Några bilder från Ankaras tunnelbana

black
Några bilder från tunnelbanan i Turkiets huvudstad Ankara tagna för ett par år sedan. Kvalitén på bilderna från underjorden är väll inte mycket mer än OK, men hoppas det intresserar någon ändå. Linje M1 öppnade 1997 och är ett "turn key" system byggt av ett konsortium kring Bombardier. M1 går från Kizilay i centrum till Batikent i nordost.

black
Trevagnarstågsätten för M1, här vid Batikent, är en variant på Torontos H6 vagnar byggda av Bombardier. Den enögda fronten med ett "saknat" fönster är kanske inte så snygg...

black
Som syns här har vagnarna en smal förarhytt i högerhörnet. Från passagerarutrymmet kan man se framåt genom fönstret i frontdörren, bilden ovan är tagen genom den. M1 har ett signalsystem från Bombardier med ATO. Men man har förare ändå.

black
Stationerna på den ursprungliga sträckan är ganska kala och trista. Här station Atatürk Kültür Merkezi, men de flesta tunnelstationer ser ungefär likadana ut.

black
Från Kizilay i centrum till Koru i sydväst öppnades linje M2 2014. Linjen är helt underjordisk och stationerna fräschare än de på M1, men också ganska trista. De stationer jag såg liknade denna.

M1 och M2 vänder på varsitt spår vid Kizilay med byte över plattform (samt sidoplattformar, stationen har två spår med tre plattformar). M2 har ett CBTC baserat signalsystem från Ansaldo STS som inte är kompatibelt med Bombardiersystemet på M1 (känns det igen på något sätt? ;-) ). Ansaldo STS lär dock ska ha fått kontrakt på resignalering av M1.

black
I andra änden på M1 har det också öppnats en ny tunnelbanelinje som en förlängning 2014. Också här vänder M1 respektive M3 på varsitt spår med byte över plattform. Här känns det riktigt fånigt med ett tågbyte halvvägs ute i förorten. Linje M3 går mellan M1:s ändstation Batikent och OSB Törekent, sträckningen är en blandning av tunnel, på mark och högbana som här vid Bati Merkez. Både M2 och M3 har nyare vagnar byggda av kinesiska CRRC Zhuzhous fabrik utanför Ankara.

black
Det finns ytterligare en tunnelbanelinje: Ankaray eller A1. Det är en "lättmetro" byggd som ett "turn key" system av Siemens - Adtranz - Ansaldo Breda och var den första tunnelbanelinjen i Ankara, öppnad 1996. 29 meter långa och 2,65 meter breda (typiska spårvagnsmått!) ledvagnar med förarhytt i ena änden, 1000 mm instegshöjd. 90 meters plattformar som tillåter trevagnståg. Manuell körning med ATC övervakning. I mitt tycke en trevligare linje än M1.


Tåg mot Kurdistan

black
För några år sedan, medan den gamla stationen fortfarande var i drift, passerade jag Ankara och fortsatte resan österut med detta tåg. Redan på plattformen får man känslan av att vi är på väg mot de "djupa" delarna av Turkiet. Den moderna plattformsskylten visar bara höghastighetstågens (YHT) avgångar och inte..

black
..konventionella fjärrtåg som "Güney Ekspresi". Güney Ekspresi (Sydexpressen) till Diyarbakir och Kurtalan i turkiska Kurdistan går fem dagar i veckan, tisdag och söndag går istället "Vangölü Ekspresi" till Tatvan motsvarande tider.

Sydexspressen har en gångtid på knappt 24 h och hade då "pullman" (1 + 2) sittvagnar och sovvagn, men ingen restaurangvagn (nu verkar det finnas liggvagn och restaurang också). Mellan Diyarbakir och Kurtalan passeras staden Batman som jag känner en viss lust att åka till... Men med tanke på säkerhetsläget bör man nog låta bli för tillfället.

Trainspotting Bukkes turkietkarta

black
Det gamla omgivet av framtiden! Konventionella tåg verkar vara på tillbakagång i Turkiet och till stor del utkonkurrerade av expressbussar. Linjerna kortas av när höghastighetsnätet (långsamt) byggs ut och de långväga tågen når inte längre Istanbul.

Sydexpressen dras av en EMD kämpe från -80 talet (licensbyggd av Tülomsas) med den nya stationen under byggnad till vänster och höghastighetståget till Istanbul eller Konya till höger. Något år senare stängdes stationen helt för att bygga klart den nya stationen och utbyggnad till tre-/fyrspår på sträckan som trafikeras av Başkentray, Ankaras pendeltåg, men är nu återöppnad. Fast jag gick av redan efter sju timmars resa i Kayseri.


Veckans väntsal

black
..för den som vill fundera på var.


Kayseri

black
Bildgåtan Veckans väntsal var från Kayseri, och såhär ser det ut på plattformen utanför väntsalen.

black
Kvällens tåg från Ankara och vidare mot Diyarbakir och Kurtalan.

black
Men vi stannar här. Kayseri är närmaste järnvägsstation om man ska till Kappadokien..


Mot snöklädda berg

black
I dalen har våren kommit i början av april, men snön ligger fortfarande kvar i bergen. Någonstans i östraste Anatolien.


Resor Bilder Hem Upp