Amerikabilder

Det här är en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen". Bilderna är från januari 2019.

Hem Resor


Amerikabilder 1, New York & Atlantic RY

I januari var jag på en kombinerad arbets- och nöjesresa som jag tänkte visa några bilder ifrån. Efter en lång flygresa med byte och meck, samt drygt en och en halv timmes köande till den oorganiserade och ineffektiva passkontrollen så lyckades jag fiska upp bagaget (som inte slarvades bort på vägen den här gången...) och ta AirTrain JFK till Jamaica Station. Från gångbron över till LIRR tåget hördes ett hemtrevligt dieselmuller, så jag släpade mig nedför trapporna för att ta en titt.

black
Det visade sig vara New York & Atlantic Railways godståg som väntade på sin lucka i LIRR, Long Island Rail Road, halvglesa kvällstrafik. LIRR kör pendeltågen österut från New York och ägs av delstaten New York, mestadels elektrifierat med strömskena. New York & Atlantic Railway är ett "short line" bolag som tog över godstrafiken på LIRR när den privatiserades i slutet på -90 talet.

Notera även konduktören på gångbordet i fronten. Främst i tåget det gamla EMD GP38-2 lok som stod för det hemtrevliga mullret, och bakom det..

black
..ett Progress Rail PR20B lok som remotoriserats med en Cummins fyrtaktsmotor. Bättre både för bränsleförbrukning och miljö, men inte för ljudupplevelsen...

black
I den sena timmen var sängen lockande så jag hittade nästa tåg mot..

black
..New York Penn. station. Som så ofta på stora stationer i USA en mycket trist miljö nere på plattformarna där man inte förväntas uppehålla sig längre än nödvändigt.

black
Biljettförsäljning, väntsal mm. ligger ovanför spåren. Avgångstavlan över LIRRs biljettförsäljning som listar alla stationer som trafikeras och de närmsta två avgångarna dit tycker jag är lite cool!

Wikipedia om AirTrain JFK
Wikipedia om Long Island Rail Road
New York & Atlantic Railway

Amerikabilder 2, rörlig plattform

black
New Yorks tunnelbana är intressant på många sätt, och en av lustigheterna är den "rörliga plattformen" på IRT linjernas (linje 4, 5 & 6) söderplattformar vid 14th Street-Union Square. ("Moving platforms" eller "gap fillers" har funnits på flera platser, men finns nu bara här och på Times Square för 42nd Street Shuttle.)

black
När plattformarna på stationen förlängdes till att rymma tiovangståg (ursprungligen kördes femvagnståg utan mittdörrar) kring 1950 hamnade söderplattformens norra del i en snäv kurva (linjen är fyrspårig med express- och lokalspår, och stationen har en plattform mellan de båda spåren i respektive riktning).

black
För att tågen inte ska ta i måste plattformen i kurvan läggas en bit ifrån spåret i kurvan, men då blir avståndet mellan vagn och plattform obehagligt stort. Problemet uppstår förstås vid mitt mittdörren när plattformen ligger i ytterkurva och vid änddörrana när den ligger i innerkurva. Vid 14:th street finns båda problemen på respektive sida plattformen.

black
För att lösa problemet har tryckluftsdrivna moving platforms/gap fillers installerats. Strax efter att tåget stannat skjuts den rörliga plattformen automatiskt ut med ett ljudligt Shlabam, och sedan öppnar tågvakten dörrarna. Den rörliga plattformen fyller gapet mellan tåg och plattform så det går att gå av eller på utan att riskera att trilla ned emellan.

black
Som syns här ligger den rörliga plattformen mot tåget med ett hjul. När dörrarna stängts sätts tåget i rörelse försiktigt, och tåget puttar till plattformen när vagnssidan kommer närmare. Då dras plattformen in med ett lika ljudligt Shlabam, utfartssignalen växlar från rött till vitt och tåget kan accelerera till normal hastighet. Har man högklackade skor ska man nog ta det lite försiktigt när plattformen dras in...


Tidigare fanns också rörliga plattformar på station South Ferry (längst ner på Manhattan) där tågen vänder i en loop/slinga. Loopen används fortfarande, men man har byggt en ny plattform/station på rakspår norr om slingan. Den böjda plattformen finns kvar men används inte. Jag har aldrig varit där, men på bilder ser det ut att vara samma konstruktion som den vid 14:th street. De finns också på en oanvänd del av station Brooklyn bridge, men där har man förlängt plattformen norrut så de inte behövs. Anledningen till dem är att de ursprungliga IRT vagnarna bara hade dörrar i ändarna/över boggierna och att plattform i kurva därför inte blir något problem. När man senare skaffade vagnar med fler och (för resandeutbytet) bättre placerade dörrar hade man ett antal "omöjliga" stationer i tunnel...


Amerikabilder 3, A Division

black
Vi fortsätter söderut längs den fyrspåriga IRT East Side line och stannar till vid Spring Street, en typisk lokalstation med sidoplattformar på lokalspåren (ytterspåren). Expresspåren passerar genom stationen i pelarfacket till höger om tåget utan plattform. Tåget är ett R62A, byggt av Bombardier i mitten av 1980 talet, och ser..

black
..ut såhär inuti.

New York City Subways "A Division" är de forna IRT linjerna som har en mindre lastprofil (både smalare och kortare vagnar). På linjekartan skiljer man dem enkelt genom att "A Division" linjer har nummer, medan "B Division" linjer har bokstäver. IRT, Interborough Rapid Transit Company, var det bolag som byggde den första tunnelbanelinjen New York, förbi bland annat just Spring Street, som öppnade 1904 och togs över av staden 1940 och blev "A Division" i det sammanslagna bolaget, men kallas ofta för "IRT Division".

Linjekarta för New York City Subway

Amerikabilder 4, B Division

black
R32 är de äldsta tunnelvagnarna i trafik i New York (och i USA) byggda 1954-65 av Budd i rostfritt stål. Dessa har varit "på slutet" länge, men är robusta och har överlevt flera nyare vagnstyper som skrotats ut i stället. Eftersom de börjar bli lite trötta (främst AC:n...) har de på senare år mest gått på utomhus som J och Z samt tidvis A, men i januari verkade de endast gå som C "8:th Avenue Local" train.

Föraren har en liten fågelholk till hytt i högra hörnet av vagnen så innanför gaveldörren finns en bra "diggarplats" med utsikt framåt. IND linjerna under Manhattan är ganska coola med avgreningar, spår till våningar under eller över, ibland fem - sex spår i bredd, och massvis med små kulörta lyktor till signaler...

black
R179 är de nyaste vagnarna och under leverans från Bombardier och har ersatt R32:or på J "Nassau Street Local" och Z "Nassau Street Express". Nassau Street syftar på Manhattanänden av linjen, största delen av linjen är annars BMT Jamaica Line via Broadway Elevated i Brooklyn som delvis är från 1880 talet, och den äldsta delen av nuvarande NYC Subway.

Men det här är Essex Street vid Manhattansidan av Williamsburg Bridge, till vänster mellan pelarraderna kan man ana den underjordiska Essex Street Trolley Terminal för Brooklyn spårvagnar via Williamsburg Bridge som lades ned 1948, men fortfarande finns kvar som en stor öppen yta under jord (tror det ligger spår kvar också) som syns från tunnelbaneplattformen.

Wikipedia om Williamsburg Bridge Trolley Terminal

black
Vi fortsätter till Brooklyn Bridge-City Hall/Chambers Street station. 1940 köpte staden in de två tidigare privata tunnelbanebolagen och slog ihop det med sitt eget bolag, men här kan man fortfarande hitta skyltning till IRT (Interborough Rapid Transit Company)...

Det andra privata bolaget var BMT, Brooklyn-Manhattan Transit Corporation (innan 1923 BRT, Brooklyn Rapid Transit Company) med ett antal elevated- och tunnelbanelinjer i Brooklyn och Queens samt Broadway Line och Nassau Street Loop på Manhattan.

black
Vi fortsätter ned till Chambers Street BMT station, ett "ganska" nedgånget stationskomplex med fyra spår och fem plattformar, varav två används, och en massa stängda trappor. Före 1917 gick det även LIRR tåg till Chambers Street! BRT och LIRR hade ett samarbetsavtal och LIRR körde "stora tåg" via BRTs elevated och in till centrala Manhattan, men fick sluta pga anti-trust regler.

black
BMT Chambers Street ligger i "fina kvarter" precis vid stadshuset men känns aningen bortglömd med råttor stora som tigrar, nåja som bondkatter i alla fall, springande längs spåren. Men ganska coolt i sin storhet och sunkighet...

black
Anledningen till den överdimensionerade stationen är att den var BMTs huvudstation på Manhattan, och ändstation för alla möjliga BMT elevated och subway linjer via Williamsburg Bridge och Manhattan Bridge.

Senare byggdes "Nassau Street Loop" klart med en förbindelse till Montague Street Tunnel (från Broad Street, Manhattan till Court Street Brooklyn) så att tåg från Brooklyn kunde angöra nedre Manhattan och sedan fortsätta tillbaks till Brooklyn. Denna södra koppling finns kvar men trafikeras inte längre, J och Z vänder vid Broad Street. När Chrystie Street Connection öppnades 1967 leddes istället tåg från BTMs Brooklyn linjer norrut via IND 6:th Street Line så Nassau Street linjen har mist mycket av sin betydelse.

Wikipedia om Chrystie Street Connection
Linjekarta
Spårkarta

black
IND, Independent Subway System, är det tredje tunnelbanebolaget som startades av staden på -30 talet för att ersätta högbanor (elevated lines) och minska trängseln på de privatägda tunnelbanorna. Här 34:th Street station på IND 6:th Avenue Line som är en expresstation med fyra spår och två mittplattformar.

IND linjerna är byggda för kapacitet och med erfarenheter från de tidigare banorna. Här syns det typiska mezzaninplanet som fördelar resenärerna på plattformarna och flyttar upp de längsgående resandeströmmarna.

black
De forna IND och BMT linjerna utgör idag NYC Subways "B Division" och har betydligt större vagnar än de på "A Division".

www.nycsubway.org är en hemsida man kan surfa bort många timmar på...
Wikipedia har också mycket intressant om NYC Subway.
Nästa del


Resor Bilder Hem Upp