Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.

Hem Bilder Resor


Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Del 12, framme i Chişinău

black
Ett 2TE20M lok med tåg vid stationen i Chişinău.

black
Sist åkte vi med nattåget från Bukarest och var uppe i gryningen och tittade på boggibytet i Ungheni vid gränsen mellan det normalspåriga Rumänien och det bredspåriga Moldavien. Därefter ytterligare någon timmes bredspårig sömn innan vi..

black
..anlände vi till Moldaviens huvudstad Chişinău strax efter nio på morgonen resans sjunde dag.

Wikipedia om Chişinău
Moldavien förresten, på engelska heter Moldavien Moldova och Moldova Moldavien, och på moldaviska/rumänska heter båda Moldova. Solklart vad man menar, eller hur?

black
Stationen har nyligen renoverats och fått en modern banhall som skänker välbehövlig svalka varma sommardagar.

black
Men vi promenerade iväg från stationen och upp mot centrum för att leta rätt på ett lämpligt hotell, vilket råkade bli Hotell National.

black
Måste även visa ett par bilder på hur ett riktigt östhotell ser ut inifrån. Såg det ut så här på hotell i Sverige på 70-talet?

black
Hotellet drivs av statliga Moldova TUR, Moldaviens Inturist...

black
Korridoren utanför..

black
..vårt rum.

black
Utsikt från rummets balkong. Det var också dags att börja planera för morgondagen, den eventuella planen var att göra en dagstur till Bender (Karl XII:s och kalabaliken i Bender, 1713 om ni kommer ihåg från skolan?) och Tiraspol men först behövde vi ta reda på om det var lämpligt att åka till PMR (Transnistrien) eller inte.

Här är kanske en kort repetition av Moldaviens historia på plats, den som har den i huvudet kan skrolla ned...

Furstendömet Moldova bestod från 1300 talet av ungefär dagens Moldavien och dagens rumänska län Moldova, ursprungligen ett självständigt furstendöme men senare underställt det Ottomanska imperiet. Gränsen i öster mot det som med tiden blev Ryssland gick i floden Dnestr. 1812 annekterade Ryssland den halva av Moldavien som låg öster om floden Prut och området kallades Bessarabien. Under tiden slog sig Moldova och Valakiet samman till det moderna Rumänien som senare också kom att inbringa Transsylvanien. I samband med ryska revolutionen bröt sig Bessarabien loss och förklarade sig självständigt 1918, för att två månader senare ansluta sig till Rumänien. Detta retade Moskva som skapade det autonoma Moldaviska ASSR inom Ukrainska SSR (SSR = Sovjetrepubliken) precis öster om Dnestr. 1940 invaderade Sovjetunionen Bessarabien som tillsammans med delar av Moldaviska ASSR bildade Moldaviska SSR, de norra och sydvästra delarna av Bessarabien inlemmades i Ukrainska SSR. 1941-44 återtogs Bessarabien av det Naziallierade Rumänien för att sedan åter bli en del av Sovjetunionen. En hård "sovjetisering", deportationer av rumäner till Sibirien och inflyttning av ryssar följde.

Med Gorbatjov kom Glasnost och Perestrojka, och i Moldavien innebar det ökad Rumänsk/Moldavisk nationalism. Bland annat återinfördes latinska bokstäver och moldaviska/rumänska blev enda officiella språk och det talades om en återförening med Rumänien. Som en motreaktion till detta förklarade sig Gagauzien (där det bor en majoritet Gagauzier, ett turkiskt folk, och i dag är en autonom del av Moldavien) och Transnistrien självständiga från Moldavien. Transnistrien är den långsmala del av Moldavien som ligger öster om Dnestr (samt Bender och ett område söder om huvudstaden Tiraspol som ligger på västra sidan av Dnestr men kontrolleras av PMR) och här finns i princip all Moldaviens industri, området står för 40 % av BNP och 90 % av elproduktionen i Moldavien med 15-20% av befolkningen. Moldovier är den största etniska folkgruppen (30-40%) i Transnistrien men en majoritet är slaver (ukrainare och ryssar) som inte alls var intresserade av att tala rumänska och ännu mindre bli en del av det fattigare Rumänien. 1991 blev Moldavien självständigt efter Sovjetunionens kollaps och konflikten med Transnistrien eskalerade till inbördeskrig med bombflyg och pansarvagnar 1992. I Transnistrien var även den Sovjetiska 14:e armén stationerad som först tyst stödde det ryssvänliga Transnistrien och sedan tvingade fram den vapenvila som fortfarande består.

Transnistrien är formellt en del av Moldavien men de facto ett självständigt land, endast erkänt av ett par andra utbrytarrepubliker i f.d. Sovjet men med visst stöd Ryssland. Kontakterna med Moldavien är fientliga och med den andra grannen Ukraina frostiga... Landet beskrivs ibland som ett levande Sovjetunionsmuseum. Pass (med hammare och skära...) från Transnistrien accepteras inte någonstans men "medborgarna" kan utan problem få moldaviska eller ryska pass (som ryssarna delar ut till Moldaviens förtret). Invånarna kan utan problem åka in och ut ur grannländerna, men som utlänning kan det bli problem eftersom diplomatiska förbindelser saknas tex. om gränspolisen vill ha betalt för att släppa ut en ur landet. Innan vi åkte från Sverige försökte vi kolla om det var problem med att åka till PMR eller inte, men fick motstridiga uppgifter. Det som däremot är problematiskt är att åka från Ukraina till Moldavien via PMR eftersom man då inte får någon inresestämpel i Moldavien vilket innebär att man befinner sig i landet olagligt (straffet för detta fastställs i domstol...)

Om Transnistrien på engelska Wikipedia

black
Utdelning av monopolpengar, lokal tillverkning...

Vi försökte fråga hotellreceptionisten om det var några problem att åka till PMR och Tiraspol, men han förstod inte frågan. -Det går bussar från busstationen varje halvtimme, men ni kan prata med hotellets resebyrå om ni vill veta mer.

Vi gick och pratade med tanten i resebyrån. -Man måste ha en inbjudan för att komma in, men jag kan ordna en bil med chaufför som kör er och en inbjudan. Och så nämndes en ordentlig summa pengar i bilhyra. Gick det inte bara att ta lokaltåget? Nej det gick bara inte. Det kändes inte som så mycket var sanning så vi tackade för oss efter en stund. Fortfarande oklart om det var problemfritt eller inte. En lite muta för att komma in kanske inte är hela världen, men risken att behöva muta sig ut verkade inte så rolig så vi bestämde oss tillslut för att hoppa över PMR den här gången.

black
Hotel Cosmos, något dyrare än vårt hotell. Men troligen ungefär samma standard...

Nästa del


Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Hem Bilder Resor Upp