Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från juli 2006 och texten från vintern 2006 - 2007.
Några bilder från sommarens resa i Juggeland, del 2
Vi har kommit till Ljubljana, här är ännu en bild på tåget Ljubljana - Thessaloniki. De slovenska järnvägarna är elektrifierade med 3000 V DC, som ett arv från den italienska tiden. Det finns även en kort sträcka i nordvästra Kroatien med likströmselektrifiering i övrigt är det 25 kV/50 Hz AC i före detta Jugoslaven.
Ett modernt Siemenslok med godståg, någon som vet om det är hyrlok eller köpta? Bakom stolparna vid signalen kan man skymta ett ALSTOM lok med typiskt fransk design, det finns även sexaxliga italienskbyggda dubbellok (motsvarande FS E646) med typisk italiensk "pansarvagnsdesign" men det blev ingen bild på något sådant. De italienska loken finns även i Kroatien på likströmslinjen.
Mycket av den lokala och regionala persontrafiken körs med nya Desiro motorvagnar. Vi fortsätter nästa dag med en sådan..
..genom bergslandskapet..
..till Rače, som ligger strax norr om Pragersko längs huvudlinjen till Maribor.
Där byter vi till en dieselmotorvagn mot Ormož.
Samma motorvagn från insidan.
Möte med godståg draget av en GM diesel i slovenska färger.
Ormož. Ändstation för vårat tåg. Vi gör som alla andra och byter till en likadan motorvagn som den vi kom med, men som utgår härifrån... Denna tar oss över gränsen till Kroatien och..
..Čakovec, som är en mindre järnvägsknut med banor i fyra riktningar. Till vänster tåg mot Kotoriba och till höger vårt tåg som snart vänder tillbaks mot Ormož.
Linjerna kring Čakovec trafikeras bland annat med före detta svenska Y1:or, bra vagnar tyckte tågpersonalen.
Inte så olikt en sommardag längs Inlandsbanan, eller?
Tåget från Zagreb med GM diesel i Kroatisk målning... Vårt tåg mot Zagreb står bakom och består av motsvarande materiel, blev tyvärr ingen Y1 åkning för vår del. Men de finns ju på närmare håll så det kanske inte gör så mycket.
Nästa uppehåll för E 995 mot Zagreb är Varaždin.
Y1:or även här, med reklam för Orsa kommun 🙂.
En kroatisk motorvagn.
Insidan av en kroatisk regionaltågsvagn.
Resandeutbyte.
Mera GM diesel i Kroatiska färger, maffigt motorljud i dem 😉.
Tkl och stationskarl vid någon mindre lansortsstation mellan Varaždin och Zagreb.
Och så kom vi till slut fram till Zagreb. Här ett "pendeltåg" på Zagreb Glavni Kolodvor.