Sommarresa på Balkan 2008

Det här är en minimalt bearbetad version av en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Resan gjordes i juni/juli 2008 och texten är från samma år.

Hem Resor


Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18


Del 15, bland fornlämningar och spårvagnar

black
Resan på Balkan har lett till Aten (4 milj. Inv.), som bland annat har en nybyggd (2004) spårväg.

black
Aten är nedlusat med lämningar från antiken och framåt, naturligtvis börjades besöket i staden med Akropolis innan solen och värmen på den oskyddade kullen blivit alltför stark. Gott om turister vid Parthenon...

black
Redan de gamla grekerna byggde järnväg... 🙂.

black
Utsikten från Akropolis.

Under antiken hade Aten 250 000 invånare, men när det moderna Grekland bröt sig loss från det Ottomanska väldet 1829 var Aten en by med 4000 invånare. Efter att ha blivit huvudstad i det nya landet 1834 ökade befolkningen, och i samband med befolkningsbytet med Turkiet 1923 efter grek-turkiska kriget nästan dubblades befolkningen till 720 000. Efter andra världskriget industrialiserades området och växte snabbt, idag har Stor-Aten ungefär fyra miljoner invånare. Men ingen vet riktigt, folkräkningar är inte det grekerna är bra på...

black
Efter att ha fåt nog av Akropolisklippan knatar vi ned mot..

black
..centrum och Syntagmatorget..

black
..där Greklands parlament ligger.

black
Syntigmatorget är också den centrala ändhållplatsen för Atens nya spårväg. Den 27 km långa spårvägen har 48 hållplatser och byggdes till OS 2004. Tidigare hade Aten hästspårvagnar från 1882 och elektriska spårvagnar 1908 - 1977.

black
På det enda spåret vid ändhållplatsen vänder linje 4 till S.E.F. och linje 5 till Asklipo Voula. Båda linjerna gick i 17 minutstrafik (!), som mest är det kvartstrafik på respektive linje, medan linje 3 S.E.F. - Asklipo Voula som går mellan de båda grenarna har haltande 20 minutstrafik.

black
Vagnarna är byggda av Ansaldo/Breda 😁. Aten har 35 Siriovagnar, 32 meter långa och 2,4 meter breda, sth 70 km/h.

black
100% låggolv (350 mm), stor andel ståplatser (56 sittande/200 stående), mestadels tvärsittning och bedrövliga gångegenskaper i hög fart...

black
Lämna plats för avstigande! Kanske ett piktogram att ta efter här hemma?

black
Från Syntigmatorget följer linjen Leoforos Vasilissis Amalias innan den bland en skog av stolpar och en trådbusskorsning svänger in på..

black
..Parodos Vasilissis Olgas.

black
Till väster om gatan ligger..

black
..Olympieon, guden Zeus tempel.

black
Hållplats Zappio som ligger vid entrén till Olympieon, en normalutrustad hållplats.

black
Men hållplatsen mot stan ligger runt hörnet. Aten är en backig stad och av topografiska skäl går gatan och spåret i respektive riktning på olika nivåer här, utgående spår ligger plant bakom hållplatsen. Med SLs norm på max 1% lutning vid plattform (vid nybyggnad) hade det nog inte blivit någon hållplats här...

black
Men vi hoppar på en vagn och tar en tur ut..

black
..till havet istället. Linjen går alldeles efter vattnet och..

black
..utanför är det badstrand... På redden ligger det åtskilliga militärfartyg, flottbesök?

black
Övergångsväxlar ligger det lite här och var, enkelt och smidigt anordnade som "baklängesväxlar" utan behov av avancerad förregling och signalering (eftersom de vid normal körning alltid är medväxlar). Och eftersom man har tvåriktningsvagnar går det enkelt att vända vid eventuella störningar.
Se och lär...

black
Prydlig hållplats.

black
Vi kliver åter på en vagn och fortsätter. Och nu är det bäst att hålla i sig för längs vattnet går det undan och trots att spårläget är nybyggt går det riktigt svajigt med Sirio vagnarna.

black
Den norra ändhållplatsen S.E.F., Stadio Irinis & Filias. Stadion ifråga kan anas till höger om den högra vagnen.

black
S.E.F. är som synes en fyrspårsstation. Spårvägen ska förlängas härifrån vidare till Pireus 2010.
Om man som vi går gångbron över motorvägen kommer man till..

black
..ISAPs Faliro station. ISAP ska uttydas ungefär som Elektriska Järnvägen Aten - Pireus, och..

black
..vi kliver på ett ISAP tåg till..

black
..just hamnstaden Pireus. Men mer om ISAP och Pireus nästa gång.


Nästa del

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18


Resor Bilder Hem Upp