Sommarresa på Balkan 2008

Det här är en minimalt bearbetad version av en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Resan gjordes i juni/juli 2008 och texten är från samma år.

Hem Resor


Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18


Del 5, Sargans åtta

black
Ytterligare några bilder från sommarens Balkanresa.

black
Efter det snabba kolkraftverk/kolgruvebesöket fortsatte vi med Ljubas Alfa söderut mot Mokra Gora. Riksvägen från Belgrad söderut mot kusten är smal, brant, krokig och vältrafikerad, fordonen framförs balkan-style med godtycklig mängd omkörningar på godtyckliga ställen. De lokala poliserna måste också tjäna sitt levebröd så i var och varannan buske stannas bilisterna för diverse kontroller. Men vi slapp stanna... Alla vägskyltar är förresten skrivna med både kyrilliska och latinska bokstäver vilket är en bra övning.

black
En bit söder om Uzice vek vi av på en än mindre och smalare, men nästan otrafikerad, väg mot Mokra Gora och Bosniska gränsen. Nu började det bli bråttom för att hinna med tåget, konsulten ansiktsfärg blev aningen blekare och Ljuba meddelade "-sorry guys I can't drive any faster!"

black
Till råga på allt var en tunnel strax norr om Mokra Gora stängd och trafiken omledd via den ursprungliga grusvägen över berget. Men med tre minuters marginal till tidtabellsenlig avgångstid kom vi till smalspårsstationen i Mokra Gora.

black
Tidtabellen verkade dock inte alltför noga, i lagom tempo växlades ytterligare vagnar in i tåget..

black
..och tågpersonalen han med en pratstund. Men sen bar det iväg genom, över och runt berget mot Sargan Vitasi.

black
Sargan Eight var ursprungligen en del av den smalspåriga (760 mm) järnvägen Belgrad - Sarajevo och den svårbyggda biten genom åttan öppnades 1925. 1974 lades smalspåret ned, men bergssträckan revs inte upp förrän 1989. Jugoslavisk tidtabellskarta från 1968 (smalspårsstationer understrukna) som jag hittade på denna engelska hemsida om de jugoslaviska smalspåren.

black
Banvallen genom åttan röjdes av först frivillig lokalbefolkning och sedan av armen 1997-98 och järnvägen återuppbyggdes mellan 1999 och 2003 av Zeleznice Srbije (Serbiska järnvägen) som turistjärnväg. Hur man fick fram pengar till det hela blev jag inte klok på, men vår vän var inblandad på något sätt...

Tidtabell, priser mm på Zeleznice Srbije hensida

black
Mokra Gora ligger alldeles vid Bosniska gränsen och banan håller på att förlängas till Visegrad (där det efter krigen mest bor Serber, innan dem mest Bosniaker) i Republika Srpska (= serbiska delen av Bosnien). Zlatibor, som Mokra Gora ligger i, är ett turistområde men jag antar att det även är annat än turistpolitik som legat bakom satsningen...

black
Den återuppbyggda sträckan har 5 broar och 22 tunnlar, varav en är 1,7 km. För att övervinna höjdskillnaden på 354 meter slingrar sig banan i serpentiner, bland annat i formen av en åtta vilket gett banan des namn. Står man på rätt ställe kan man se banan fem gånger över varandra på vägen upp. Tyska Wikipedia om Sargans åtta.

black
Halvvägs mellan Mokra Gora och Saragan Vitasi klänger Jatare station på bergssidan. Jatare var byggt som en ren mötesstation och det lär aldrig ska ha sålts en biljett hit. Utsikten över dalen är monumental och det finns en restaurang här i dag. Hit hade Ljuba tagit sig landsvägen betydligt fortare än oss och satt med en öl i handen och vinkade när vi åkte förbi.

black
Interiör i en av passvagnarna, lite småkitschigt... Belysning med batteridrivna LED lampor.

black
Ombyggd av GOSA 2003

black
I Sargan Vitasi har man byggt en lokverkstad som syns i bakgrunden. För den dagliga trafiken har man ett par..

black
..rumänska diesellok. Ånglok används vid speciella tillfällen och för chartertåg.

black
I väntan på avgång efter rundgång och urväxling av vagnar i Sargan Vitasi.

black
Och så bar det av nedåt mot Mokra Gora igen. Trevligt med öppna plattformar som man kan hänga ut från, men man får låta bli att trilla av på fel ställe för dikena är djupa på sina håll...

black
På vägen ned stannar tåget vid ett par hållplatser där..

black
..man kan gå av för att..

black
..titta på utsikten. De som byggde den här modelljärnvägen verkar inte ha förstått at det inte är realistiskt att man ser banan flera gånger så här :-).

black
När vi kom till Jatare på nedvägen klev vi av och sate oss på restaurangen där vår vän väntade, så här åtta timmar efter frukost var det inte fel med en ordentlig braklunch...

black
Vid Bela Voda finns det också en kortare (2 km?) 600 mm bana..

black
..med skogsbanemateriel. Skogsbruk är en viktig näring i området och tidigare har det funnits 600 mm skogsbanor, även om jag inte tror det funnits en just här.

black
600 banan går i en idyllisk dalgång längs porlande vatten upp till en picknickplats. Den vanliga bilden av Serbien? Det ÄR ett vackert land.

black
Invid Mokra Gora ligger också Drvengrad, eller Küstendorf..

black
..en "stad" av hitflyttade traditionella hus från trakten.

black
Skapad och använd som inspelningsplats, museeum/utställningsplats och filmskola av filmregissören Emir Kusturica.

black
Kusturicas politiska gärning kan man kanske ha åsikter om men..

black
..han gör underfundigt roliga filmer i alla fall. En Trabi-limo är ganska talande...

black
Efter det korta besöket i Küstendorf blev det en balkan-bilfärd till Uzice som är närmsta större stad. Vi tog in på det betong-spejsiga hotell Zlatibor, som jag nästan måste visa några bilder ifrån nån gång, och tog farväl av Ljuba som hade ytterligare någon timmes bilresa hem till Kraljevo.

black
Dagen efter skulle det åkas modernare tåg över, runt och genom bergen. Men mer om det nästa gång.


Nästa del

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18


Resor Bilder Hem Upp