Go West!

Det här är en minimalt bearbetad version av en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Resan gjordes i januari - februari 2007 och texten är från 2007 - 2008.

Hem Bilder Resor


Go West!

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15


Philadelphia

black
Lite efter elva på lördagsförmiddagen hade så jag anlänt till Philadelphia 30:st station med Amtrak från Washington DC.

I Philadelphia finns mycket att digga, men det som lockade mig mest var den återöppnade spårvagnslinje 15 som trafikeras med något moderniserade original PCC vagnar i ordinarie trafik (inte halvmusealt som i San Fransisco). I pendeltågsbiljettluckan fick jag tag på ett dagskort för SEPTA och en gratiskarta över innerstaden.

black
Med dessa i handen gick jag över gatan och ned på 30:st subway station. Mellan 31:st och 15:st/City hall är tunneln fyrspårig med tunneltåg som går "express" på mittspåren och "Subway-Surface trolleys" (spårvagnar) med fler stationer på ytterspåren.

Spårtrafik karta här

black
Diggare som man är valdes spårvagnen till City Hall, här ligger en underjordisk vändslinga runt just stadshuset.

black
Vid City Hall korsar också Broad Street Subway och här finns ett litet museum med denna PCC spårvagn, en trådbuss samt historisk fotoutställning.

black
Men jag fortsatte istället med Market-Frankford Line. Market-Frankford har 1588 mm spårvidd och går i tunnel mellan 2:street och 40:street, i ytterändarna går den som elevated över gatan.

black
På väg mot Frankford Transportation Center (nordväst). I dag är det lördag och då stannar alla tåg överallt men under rusningstid körs A- och B-tåg som stannar vid varannan station på norra yttersträckan.

black
Högbanestationen Somerset.

black
Här vände jag och åkte tillbaks till..

black
..Girard där spårvagnslinje 15 korsar.

black
Under "the El", inte den trivsammaste gatumiljön man kan tänka sig kanske...

black
Efter att ha väntat betydligt över en halvtimme i den bitande kalla blåsten utan att det kommit någon spårvagn frågade jag tillslut föraren på en SEPTA skyltad buss. -Nej det går inga spårvagnar just nu, det här är linje 15. -Nej jag vet inte det kommer att gå några spårvagnar i dag. Surt.. Och det kanske säger något om att det inte bara är i Sverige det är svårt att skylta ersättningstrafik...

black
Hursomhelst tog jag 15 från Girard till Girard. Alltså från Market-Frankford Line Girard station till Broad Street Line Girard station som ligger en bra bit bort.

black
Linjekarta på Girard station. Broad Street subway är redan från början byggd fyrspårig mellan Oleny och Walnut-Locust, Broad Street Line samt Broad-Ridge Spur trafikeras på ett komplicerat sätt med lokal- och expresståg, olika varianter skyltas med olikfärgade lampor i fronten på tågen... Broad Street Subway är till skillnad från Market-Frankford normalspårig och går i princip helt under jord.

black
Girad och Broad Street Subway kändes ganska sunkigt och inte direkt som något ställe man borde hänga på så jag tog första tåg ned till centrum.

black
Vid korsningen mellan 15:st & Locust i närheten av City Hall hittar man ändstationen för ett annat bolags tunnelbanelinje: PACTO high speed line.

PACTO high speed line target= "_blank"
Linjen korsar Delaware River och gränsen till grannstaten New Jersey. Benjamin Franklin Bridge byggdes som bilbro kombinerad med en kort tunnelbanelinje mellan 8:st i Philadelphia och Broadway (Camden) i New Jersey. Sträckan mellan 16:st och 8:st var ursprungligen en del av Broad Street Line (Broad Ridge Spur, var en del av en aldrig realiserad cityring), men 1953 kopplades den istället ihop med linjen till Camden något år efter att PACTO (Port Authority Tranist Corporation) bildats. 1969 förlängdes linjen till den nuvarande ändstationen Lindenwold, planer finns på att förlänga linjen ytterligare 8 km.

PACTO har en egen taxa skild från anslutande bussar och tåg... PACTO var för övrigt först i USA avståndsbaserad taxa med magnetkort och in-/utpassagespärrar.

black
Nere i underjorden stod ett tåg inne, stora snabba (75 mph) och bekväma vagnar byggda av Budd 1968 respektive på licens av Vickers 1980. Denna dag pågick banarbeten och trafiken var utglesad till 30 min trafik pga. enkelspår. Linjen trafikeras dygnet runt alla dagar med 1 - 6 vagnståg i 3 - 40 minuterstrafik...

black
På väg upp på utsidan av Benjamin Franklin Bridge. Föraren sitter i ett bås till vänster (utan dörr, bara en gardin att dra för i tunnlarna).

black
Vid Brodway som är den sista underjordsstationen på New Jersey sidan klev jag av.

black
Här ligger NJ transits bussterminal "Walter Rand Transportation Center" och här..

black
..korsar NJ transits RiverLINE.

black
RiverLINE är en "dieselspårvagnslinje", mellan Trenton i norr och Walter Rand Transportation Center kör man på en godsjärnväg (fortfarande godstrafik på nätterna) och den sista biten därifrån ned till Waterfront Entertainment Center på en nyanlagd gatuspårväg.

black
Dieselspårvagnarna byggda av Stadler skulle nog snarare kallas rälsbussar i Europa.

black
Insidan.

black
Gatuspårvägssträckan (fotad genom sidorutan), spåret ligger vid trottoarkant hela vägen.

black
Ändstationen vid Waterfront.

black
Tillbaks vid Walter Rand Transportation Center, härifrån..

black
..fortsatte jag med PACTO High Speed Line vidare till des yttre ändstation Lindenwold.

black
I Lindenwold kan man byta till NJ Transits pendeltåg som jag tog tillbaks till Philadelphia 30:st station.

black
Pendeltåget från insidan. Observera papperslapparna på sätena som är den amerikanska konduktörens sätt att hålla reda på vilkas biljetter han kollat...

black
Om man tar Market-Frankford Line till dess västra ändstation (mestadels elevated) 69:th Street Terminal kan man..

black
..byta till "Red Arrow Lines", spårvagnslinjerna 101 och 102.

Karta här

black
Dessa interurban linjer är separerade från Philadelphias spårvägsnät men har gemensam vagnhall med Market Frankford Line. Linjerna trafikeras med tvåriktningsvagnar tillverkade av Kawasaki 1981.

På den gemensamma sträckan från 69:st terminal till Drexel Hill Junction körs vissa vagnar i rusningen "Express" med endast ett stopp på vägen, en "Local" som denna stannar vid alla hållplatser. På utväg betalar man när man går av, på väg mot Philadelphia när man går på.

black
Det började skymma så vid en hållplats "på landet" bytte jag till mötande vagn..

black
..och åkte tillbaks till 69:st terminal. Härifrån går även linje 100, Norristown High Speed Line med ASEA vagnar och strömskena men den åkte jag aldrig med (och inte blev det någon bild heller).

Nycsubway.org om Norristown High Speed Line)

black
Istället blev det tuben till stan och en sväng med Subway-Surface Trolley linjerna till west Philadelphia. Denna bild är från 30:st stations tunnelbaneplattform, två spårvagnar skymtar till vänster bakom pelarraden.

Tyvärr blev det ingen bild från de dåligt upplysta gatorna i förorten. Här insåg jag också hur total segregationen kan vara, tex. åkte jag linje 10 mot Overbrook och insåg efter en stund att jag var den enda vita på vagnen. Samma sak på mötande vagn jag åkte tillbaks med, troligen från ett ställe där en vit medelklassamerikan inte tycker det är lämpligt att vara. Områden med väldigt olika social status och etnicitet verkade dessutom ligga väldigt tätt. Att se de frusna och fattiga leva så tätt inpå de som lever mycket gott gjorde intryck på mig, trots att jag var förberedd på det. Jag förstår att Olof Palmes politiska övertygelse väcktes vid en resa i USA i ungdomen...

Subway-Surface Trolley bilder på nycsubway.org

black
Åter till Philadelphia 30:st station med spårvagnen. Efter det återstod bara tågresan tillbaks till Washington DC, en intressant "diggardag" trots att det inte blev någon PCC vagn... 😞

Nästa del


Go West!

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15


Resor Bilder Hem Upp